|
Kurser & Utbildningar
Företagsanpassade utbildningar och öppna kurser:
SDI, 1-2 dagar
Strength Deployment Inventory/Styrka Strategisk
användning Kartläggning
Personlig utveckling/grupputveckling
"Kvaliteten i en organisation är
beroende av kvaliteten i dess relationer"
- Ökar förståelsen av oss
själva och andra genom att se motiven
bakom våra beteenden när vi mår
bra respektive är i konflikt.
- Förväntningar kring roller och
relationer
- Feedback på personliga och överdrivna
styrkor i dina relationer
|
Medarbetarskap,
3 dagar
Att förstå andra handlar om att först förstå sig själv. Kursdagarna ger självkännedom och personlig utveckling samt goda förutsättningar att utveckla relationen med andra, såväl kunder som kolleger.
Vi tar upp verktyg, modeller och praktiska övningar och utbildningen kan med fördel genomföras i befintliga arbetsgrupper.
|
Personlig utveckling
- Självbild och självinsikt
- Personliga styrkor
- Konflikthantering
|
|
Kommunikation
- Samtalskonst
- Att lyssna
- Retorik
- Feedback
|
|
Grupputveckling
- Hur grupper utvecklas
- Att skapa effektiva team
- Värderingar
- Förändringsprocesser |
|
Fortbildning i konflikthantering, 3 dagar
med Thomas Jordan, forskare och lärare vid Göteborgs universitet
Thomas Jordan varvar teori med övningar och
samtal. Kursinnehållet bygger dels på Thomas
Jordan´s forskning om arbetsplatskonflikter
och samarbetskulturer, dels på hans
erfarenheter från över 10 års arbete med
universitetskurser i konfliktlösning upp till
80-poängsnivån vid Göteborgs universitet.
- Dag 1: Konfliktkunskap
Användbara begrepp och modeller för att
synliggöra och förstå samarbetsproblem,
kommunikationssvårigheter,
meningsskiljaktigheter och konflikter. Under
dagen varvas föreläsningar med bikupesamtal
och gemensamma reflektioner.
- Dag 2: Ledarskap och kommunikation i konflikter
Konfliktdiagnos
av en av deltagarnas egna konfliktfall.
Strategier som finns för att bearbeta, hantera
och kanske lösa konflikter. Dialog,
problemlösande förhandling och skonsam
överkörning.
- Dag 3: Förebygga: att bygga robusta
samarbetskulturer
Arbetet
med att skapa robusta samarbetskulturer, både
vad gäller ledarens arbete med sin egen
arbetsgrupp och organisationens arbete med
resurser, procedurer, policy och
rutiner. Flera lättanvända redskap
introduceras som deltagarna kan använda i
olika sammanhang för att utveckla
arbetsplatskultur och främjande strukturer.
|
Fortsättningskurs i konflikthantering, 2 dagar
med Thomas Jordan, forskare och lärare vid Göteborgs universitet
- Dag 1: Tekniker för problemlösande kommunikation
i konfliktsituationer
Dagen ägnas åt att introducera och öva två av de mest beprövade ansatserna för problemlösande kommunikation i konflikter: dialog enligt NVC/ickevåldskommunikation och intressebaserade förhandlingar enligt Harvardmetoden. NVC och intressebaserade förhandlingar utgör en kraftfull verktygslåda för att öppna upp låsningar och vända känsloladdade situationer till problemlösande samtal. Kortare föreläsningar varvas med praktik, där vi provar på olika format för övning. Vi laborerar gemensamt med ett konfliktscenario med hjälp av forumspelsmetoden.
- Dag 2: Medvetenhet och
omedvetenhet i konflikter
Det finns stora individuella skillnader i hur vi varseblir, tolkar och hanterar meningsskiljaktigheter och mellanmänskliga irritationer. Under denna kursdag ser vi närmare på "individnivån," bl.a. med hjälp av forskningsresultat från ett omfattande forskningsprojekt om medvetenhet och omedvetenhet i arbetsplatskonflikter. "Medvetenhetskompassen", ett enkelt men kraftfullt redskap för att reflektera över egen och andras grader av medvetenhet i fyra riktningar introduceras och illustreras. Vi går närmare in på de konsekvenser som olika grader av komplexitetsmedvetenhet och perspektivmedvetenhet har för hur människor hanterar konflikter, förändringar, medarbetarskap och ledarskap.
|
Utveckla andra med ett coachande ledarskap, 2
dagar
Utbildningen vänder sig till
dig som har ett personal- eller ledaransvar
eller på annat sätt vill bidra till andra
människors utveckling och genomförs av Marianne Sennehed Petersson
och Bodil Ståhl som bägge arbetar med
individers och gruppers utveckling.
Marianne
är utbildad coach hos Coach2coach. Läs mer på www.agensus.se
Bodil är utbildad coach hos Leapfrog AB. Läs mer på www.haronu.nu
En av chefens/ledarens uppgifter är att bidra till
andras utveckling. Ett coachande ledarskap är
ett kraftfullt sätt att lyfta fram andras
resurser, kompetenser och engagemang.
Utbildningen ger teori och praktik för
grundläggande coachfärdigheter.
Målet med
utbildningen är att deltagarna ska:
- veta vad ett coachande förhållningssätt
innebär och när det passar bäst
- känna till och ha provat användbara verktyg
som bidrar till andras utveckling
- formulera hur ett coachande förhållningssätt
kan användas i den egna vardagen
|
Coachande ledarskap– fortsättningsdag med fördjupning och träning, 1 dag
Flera som deltagit på våra grundkurser har efterfrågat en uppföljningsdag.
Under dagen tränar vi på den coachmodell som presenterades på grundkursen och du får dessutom fler användbara metoder för ett coachande förhållningssätt.
Vi tar särskilt upp hur man på ett bra sätt kan ge återkoppling och ställa utmanande frågor. Det blir också tid för erfarenhetsutbyte och reflektion. På samma sätt som vid grundkursen blandar vi teori och praktik.
|
|
|